به گزارش میراث آریا؛ این کارگاه که با طراحی و تدریس پریسا شجاعی برای دانشآموزان پایههای سوم تا ششم ابتدایی در یکی از مدارس دخترانه استان البرز ۱۶ مهرماه به مناسبت روز ملی کودک، برگزار شد با رویکردی چندوجهی آغاز به کار کرد.
در گام نخست، به منظور ایجاد پیوند با میراث ناملموس (Intangible Heritage)، آیین سنتی «فال کوزه» اجرا شد. از خلال نمادها و مفاهیم نهفته در این آیین ایرانی، اصول کلیدی حقوق جهانی کودک (مطابق با مفاد ثبتشده در یونیسف) به زبانی ساده و قابل فهم برای کودکان تبیین شد.
در ادامه، با معرفی و خوانش کتاب «آبی کوچولو» اثر گی چپمن، زمینه ذهنی دانشآموزان برای ورود به بخش دوم کارگاه، یعنی آشنایی با مرمت میراث ملموس (Tangible Heritage)، فراهم شد.
بخش عملی برنامه شامل شبیهسازی یک سایت باستانی و اجرای مراحل علمی مرمت سفال بود و دانشآموزان بهصورت گروهی و تجربی مراحل مختلف از جمله اکتشاف، قطعهیابی (Reassembly) و وصالی دائم را تجربه کردند. این فرایند ضمن تقویت مهارتهای حرکتی ظریف و تفکر فضایی، آنان را با اصول علمی مرمت همچون اصل حداقل دخالت و استفاده از چسبهای قابل برگشت آشنا کرد.
این طرح آموزشی نشان داد که چگونه میتوان از ابزارهای هنری و فعالیتهای عملی برای درونیسازی مفاهیم مسئولیتپذیری فرهنگی و اجتماعی در نسل آینده بهره گرفت. از منظر آموزش میراث، کارگاه «از سند تا سفال» گامی مؤثر در جهت تبدیل کودکان از مصرفکنندگان میراث فرهنگی به نگهبانان فعال آن بهشمار میآید.



انتهای پیام/
نظر شما